Via onze partner motornieuws.beEr zullen nog heel wat vergelijkingstesten komen in 2024, maar voor het zover is, schotelen we u al de vergelijkingstest voor waar massaal werd naar uitgekeken. De koning van de verkoop tegen zijn mogelijke troonopvolger: de BMW R 1250 GS vs de R 1300 GS. Alle vergelijkingen lopen mank, dus deze mag wel om de vraag te illustreren: is dit de Nokia 3310 tegen de iPhone of eerder de iPhone 14 tegen de iPhone 15?

Fotoā€™s:Ā Motorsportspics, Manu De Soomer

Next level

Spanning opbouwen heeft wel iets, maar met de deur in huis te vallen ook. Wel, je kunt niet anders dan onder de indruk zijn van de R 1300 GS. BMW moet beseft hebben dat binnen het bestaande concept, het niet veel beter meer kon. De 2023 R 1250 GS is de hoogst ontwikkelde vorm van zijn soort. Als je ermee rijdt zonder hem te vergelijken met de nieuwe, blijft het een dijk van een motor. Maar in een soort Kramer vs Kramer confrontatie weet je het al na een paar minuten: de R 1300 GS is andere koek. Het is als met de homo sapiens na de homo erectus, het is spelen bij Real Madrid als je van Antwerp of Ajax komt. Al doen we met dat laatste de 1250 onrecht aan. Maar je snapt wat we hiermee wil zeggen. Vergeet gewoon het verleden, dƬt is de toekomst.Ā Next level shit.

Hetzelfde maar anders

De 1300 GS is herkenbaar maar toch totĆ Ć l anders. En, jawel, beter. Hij voelt licht en wendbaar aan en degradeert zijn voorganger tot log en gezapig ā€“ ook al is ie dat niet. Want meer nog dan wendbaar en licht, is de nieuwe GS ook sterk en snel. Zelfs al is dit de zwaarste GS (in ccā€™s) die ooit gebouwd is, hij is veel speelser dan gelijk welke van zijn voorgangers. Voor een diepgaande test, verwijzen we je graag naarĀ dit stukje proza van Onze ManĀ die de eerste test deed in Spanje.Ā 

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be