Via onze partner motornieuws.be – Met de SRK 550 Naked – een middenklasse naked bike – richt QJMotor zich vol gas op de Europese markt. Wij namen de proef op de som en onderwierpen deze nieuwkomer aan een ijskoude reality check. Sneeuw, regen, ijs en het gevreesde strooizout: niets bleef deze kleine Chinees gedurende de twee donkerste maanden bespaard. Is die SRK 550 een blijvertje of wordt het een koude douche?

Grote jongens
Zet je vooroordelen even aan de kant, QJMotor bestaat immers al sinds 1985. De afgelopen jaren produceerde het merk meer dan een miljoen (!) motorfietsen en scooters per jaar. De Chinese motorfabrikant bezit onder andere Benelli en heeft bovendien al ervaring in de schijnwerpers als voormalig hoofdsponsor van het Gresini Racing-team in Moto2.
Ultieme test
Bij motortest draait het niet alleen om zonovergoten testdagen of perfect asfalt op een circuit. Nee, de echte lakmoesproef voor een motorfiets is onze wintertest. Want laten we eerlijk zijn, een motorfiets die dit doorstaat, kan tegen een stootje.
Met de SRK 550 reden we in januari en februari zo’n 3000 kilometer onder barre omstandigheden. Van woon-werkverkeer tot plezierritten op de schaarse droge dagen, van snelwegen tot bochtige secundaire wegen…we hebben het kleine Chinese werkpaard overal doorheen gesleurd.
Bij vorst kregen vooral het elektrische systeem, de accu en het TFT-scherm het zwaar te verduren. Regen en strooizout legden de bouwkwaliteit genadeloos bloot: hoe roestbestendig is het staal? Hoe voorspelbaar blijft de wegligging op natte en gladde wegen? De SRK 550 mocht zich bewijzen in een winterse hel waar zelfs de stoerste motorrijder koude voeten van krijgt. Heeft de QJ het volgehouden, of waren de vrieskou en het strooizout een brug te ver?

Krachtig
De SRK 550 levert een motorblok dat meer dan zijn mannetje staat. Met 61,2 pk bij 8500 tpm (voor de 45 kW versie), en 47,6 pk bij 6500 tpm (voor de A2-rijders met 35 kW versie), biedt deze motor indrukwekkend vermogen, terwijl het koppel van 55 Nm in beide versies niet te onderschatten is voor een motorfiets die slechts 176 kg rijklaar weegt. Van dat koppel konden we gretig gebruiken op de zeldzame zonnige dagen. Deze prestaties maken van de SRK 550 de krachtigste motor in zijn klasse. Dat resulteert telkens in een opwindende rijervaring. De motor voelt vederlicht en energiek aan en heeft duidelijk een speels karakter. Het geluid van de paralleltwin met 270° ontsteking is een bekende succesformule, het biedt een bijzonder smaakvolle uitlaatnoot die de rijervaring nog extra versterkt.
Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be