Van 26 tot 28 augustus vindt op de Duitse Hockenheim-Ring de Nitrolympx plaats. Het evenement geldt als het grootste dragrace-event buiten de VS, waar maar liefst 40.000 toeschouwers op afkomen. Deelnemers strijden in 18 verschillende disciplines. De Vlaming Chris Van Nimmen doet mee in de serie Super Twin Top Fuel.

Jarenlange ervaring

In een zo kort mogelijke tijd 400 meter sprinten op twee wielen. Dat is de essentie van dragracen. Chris Van Nimmen en zijn team maken dit weekend hun opwachting om dat doel te bereiken. Al zijn ze niet aan hun proefstuk toe. “Al sinds eind jaren 90 ben ik bezig met dragracen. Eerst als toeschouwer, en nadien ook als deelnemer.”, vertelt Chris. “Dat deed ik in het begin met mijn baanmotor, een Harley-Davidson, maar in 2003 kocht ik mijn eerste Super Twin Top Gas dragracer. Vorig jaar beslisten we dan over te stappen naar de hoogste klasse in het dragracen: de Super Twin Top Fuel.” Het verschil zit ‘m in de brandstof: Top Gas rijdt op “normale” benzine – zij het met een verhoogd octaangehalte – terwijl Top Fuel aangedreven wordt door Nitromethaan. “Wij rijden met een Harley-Davidson tweecilinder van 2.400 cc. Sommige van onze tegenstanders hier gaan tot zelfs 3.200 cc.”

Team Van Nimmen

Chris is de persoon die de door Nitromethaan aangevuurde 2.400 cc-motor moet bedwingen, maar gelukkig staat hij er niet alleen voor. “Mijn broer Dirk is Crew Chief. Hij start de motorfiets en, wanneer ik me op de motor voorbereid voor een run checkt hij of alles loopt en klinkt zoals het hoort. Ook tijdens de burnout, vlak voor elke run, checkt hij de bandentemperatuur, zorgt hij dat ik in een rechte lijn staat, controleert hij de Wheelie Bar en dat soort zaken”. Elke wedstrijd is telkens een familie-uitje, want ook zoon Ziko Van Nimmen maakt deel uit van het crew team. “En mijn vrouw Marleen is pitspoes en zorgt er dus voor dat we in de schaduw van een paraplu kunnen voorbereiden”, lacht Chris. Dit weekend voorspellen ze 35° in Hockenheim, en met daarbovenop raceleer en een brandwerend pak is dat zeker geen overbodige luxe. Luc Van Raemdonck en Joris Schelfhout vervolledigen het dragraceteam van Chris.

Terugblik eerste wedstrijd

In mei reden Chris en zijn team ook al een wedstrijd. Het strijdtoneel toen was Santa Pod Raceway in het Verenigd Koninkrijk. Ervaring in het dragracen hebben ze voldoende, maar de overstap naar de topklasse zorgt toch voor nieuwe uitdagingen: Van Nimmen maakte er zijn debuut in de Super Twin Top Fuel, dus moest hij eerst nog een licentie halen. Van Nimmen: “Dat houdt concreet in dat je moet aantonen correct om te kunnen gaan met de brandstof Nitromethaan. Opstarten, een burnout doen en dan een korte sprint van 60 ft, zo’n 18 meter. De volgende proef is 100 ft of  30 meter. Als dat allemaal goed gaat mag je de achtste mile rijden.”

Geslaagd weekend

Van Nimmen en het team wisten de eerste drie proeven met glans te doorstaan. Zo mochten ze zich nadien aan hun eerste quarter mile wagen. Ook dat verliep perfect, dus de licentie was behaald. “Om wedstrijden van het FIM EK te rijden, moet je de 1/4 mile rijden op maximaal 7,5 seconden. In onze vierde kwalificatie reden we de kwart mijl in 7,255 seconden”, lacht Chris. “Onze topsnelheid was 280 km/u. We waren erg tevreden met ons resultaat, dus ons weekend kon al niet meer stuk.”

Wat helaas wel stuk kon, was de machine van Van Nimmen. “Na grondige controle van de motor, merkten we dat de oliepomp het had begeven en dat de krukas serieus wat klappen had gekregen. De schade bleek te groot om aan de start te verschijnen voor de EK-eliminiaties van Santa Pod.” Een gespecialiseerd bedrijf uit Antwerpen ontwikkelde een nieuwe krukas, en vorige week kon Chris zijn motor opnieuw testen en klaarstomen voor de volgende uitdaging.

Nitrolympx

Die uitdaging begint vandaag in de Hockenheim-Ring tijdens de Nitrolympx. Het goede nieuws is dat de behaalde licentie behouden blijft voor dit evenement. Dat betekent dat Chris en zijn team meteen deel kunnen nemen aan de kwalificaties. En daar hebben ze realistische ambities. “Als we het hele weekend runs rond de 7 seconden kunnen rijden, zijn we tevreden. Mochten we onder die zeven seconden kunnen duiken, en dat betekent meer dan 300 km/u rijden, zou dat helemaal fantastisch zijn” aldus Van Nimmen. “Al hoop ik vooral dat we het hele weekend kunnen rijden zonder dat de motor het begeeft. De machine is dermate handmatig getuned en aangepast dat daar toch een zekere risicomarge zit. We hebben wel wisselstukken bij om de motor ter plaatse te repareren, dus hopelijk redden we ons.”

Van Nimmen is niet de enige Vlaming die aan de start verschijnt in de Hockenheim-Ring. Ook Marc van den Boer rijdt mee. Beide teams zijn geen vreemden voor elkaar: van den Boer en Van Nimmen kennen elkaar al sinds hun periode in de Street Modified klasse en reden samen ook jaren de Top Gas serie. Van den Boer en zijn team (onderstaande foto rechts) rijden al enkele jaren langer in de Top Fuel klasse.