Uit nieuwe cijfers van mobiliteitsfederatie Traxio blijkt dat de markt van de tweedehandsmotoren ook in februari verder in elkaar zakt met een terugval van 30,7 procent ten opzichte van februari 2022, en zelfs bijna 40 procent ten opzichte van diezelfde maand in 2021. De reden moeten we volgens Traxio niet ver zoeken: de tweedehandskeuring van motorfietsen die verplicht is sinds 1 januari 2023. Wij belden Traxio-woordvoerder Filip Rylant even op om verduidelijking.
De dalende cijfers komen er wel na een periode van ongeziene stijging, in aanloop naar de keuring…
Filip Rylant: “Dat klopt, dat was in se een psychologische reactie op de aankondiging van de technische controles begin januari 2023. Blijkbaar heeft een groot aantal mensen beslist om in november en december van vorig jaar, toch al vroegtijdig hun tweedehandsmotor van de hand te doen. Anderen vreesden dat ze problemen zouden krijgen met papieren of aftermarket onderdelen op hun motor, en hebben ook eieren voor hun geld gekozen.”
U haalde aan dat we binnenkort vermoedelijk meer tweedehandsmotoren naar buitenland zien vertrekken. Zijn daar concrete cijfers van?
Rylant: “Dat kunnen we helaas niet in detail opvolgen. Maar wat we wel gemerkt hebben bij motordealers, is dat er vorig jaar al vaker en meer Nederlandse opkopers van occasiemotoren over de vloer kwamen bij Belgische dealers. Dat kadert in de nasleep van de coronacrisis, waarbij zowel fietsen als motoren heel sterk in trek waren. Het probleem daarbij was dat – net zoals in de automobielsector – het erg moeilijk was om aan een nieuwe motor te geraken. Levertermijnen waren lang en onzeker, waardoor consumenten het alternatief van een recente tweedehandsmotor verkozen boven wachttijd.”
“Tel daar de extra interesse uit Nederland bij op. Het bijzondere aan de Nederlandse markt is immers de afwijkende fiscale regeling (bpm, nvdr.), waarbij je een flink budget extra dient op te hoesten als je een nieuwe motor aankoopt en inschrijft. De nieuwprijzen liggen er hoger, en bijgevolg zijn ook tweedehandsmotoren er door de band genomen duurder dan bij ons. Nederlandse opkopers zochten steeds meer tweedehandsmotoren op de Belgische markt, waar de Belg zelf ook al zocht naar een alternatief voor een nieuwe motor. Het gevolg was een sterk toegenomen vraag, extra druk op de markt vanuit het buitenland, en sterk stijgende prijzen voor tweedehandsmotoren.”
Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be