Via onze partner motornieuws.beElke rechtgeaarde avonturier droomt ervan om ooit eens naar Dakar te rijden. We voegden een extra dimensie toe aan de trip tussen de Belgische en Senegalese hoofdstad: we vulden de Kawasaki Versys 1000 SE met geregenereerde olie. U leest het goed, olie die ooit al eens dienst deed. Kon dat wel voor een ruige rit met hoge temperaturen.

De Motul NGEN7 uitdaging

Spoiler allert: de 7000 km tussen Brussel en Dakar verliepen vlekkeloos. Dat hadden we wel verwacht van de Kawasaki, maar met NGEN7 van Motul hadden we nog maar weinig ervaring. Voor alle duidelijkheid: Motul NGEN is een 4-takt motorolie op basis van een combinatie van de hoogwaardige basisoliën en additieven. Dit gemengd met synthetische esters en hoogwaardige geregenereerde oliën. Een unieke mengeling voor een uniek product, dat in het kader van recycling en emissies van bij het begin onze nieuwsgierigheid prikkelde.

De challenge was niet niks: Een snelle doorsteek aan hoge snelheden tot de Pyreneeën. Daarna volgden de pistes in Andorra en een rit aan een niet te onderschatten tempo tot in Tarifa om daar de oversteek naar Tanger te maken.

Uitdagende route

Vanaf die Marokaanse havenstad ging het over de atlas naar de Sahara om voornamelijk langs pistes naar de Westelijke Sahara te rijden. Dan volgende Mauritanië, een vervelende grensovergang naar Senegal en uiteindelijk de Lac Rose. Dat is nog steeds de mythische aankomstplaats van de Dakar rally.

Bloedheet

In dit alles was het vooral de temperatuur die een rol speelde. Nu, we hadden met MoCool wel een product dat de motortemperatuur tot 10 graden lager houdt. Echter, als het 47 graden is, wordt de belasting op de motor hoe dan ook erg hoog.

De viericilinder gaf tijdens de volledige trip, geen krimp. Het blok draaide alsof het net terug was van een groot onderhoud en voelde net hetzelfde onder alle omstandigheden. Daarmee bedoelen we: dat de viscositeit van NGEN7 bij koude temperaturen de gaskleprespons beter maakt dan standaardproducten. En dat voel je.

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be