De reductie van het geluid van MX motoren is een item dat in het verleden al een aantal keer onder de aandacht van FIM werd gebracht….echter zonder resultaat.
Na het arrest Hondapark Olmen hebben verschillende actoren onder aanhoudende druk van Motorsport Vlaanderen alles in het werk gesteld om FIM en de industrie in beweging te krijgen en actie te ondernemen.
FIM Europe had de boodschap snel begrepen en heeft een bevraging gedaan bij ALLE Europese federaties.
De resultaten van deze rondvraag waren voor de top van FIM voldoende rede om een werkgroep op te starten.
In deze werkgroep zitten alle producenten (KTM group, Honda, Yamaha, Suzuki, enz…….), FIM, Infront en ook Joel Smets.
Op de GP’s van Letland en Lommel zijn op vraag van FIM vergelijkende geluidmetingen uitgevoerd.
Na een aantal vergaderingen heeft één en ander uiteindelijk geleid tot de volgende beslissing bij FIM:
Sport: All disciplines were discussed with a focus on the Supercross World Championship for which a tender for the promotion of this championship will soon be launched for the upcoming years. The status of the MiniGP World Series was addressed as well as the E-bikes, E-Motorcycles and E-Xplorer. Discussions related to the level of sound emissions took place. The Board decided to fix the new sound limit to 109dB/A with a margin of tolerance of +1dB/A (sound measuring method) for factory off-road motorcycles for 2023 and for production series off-road motorcycles for 2024. The e-sport Working Group presented its report to the Board.
Voor de motorcross is dit een belangrijke beslissing.
Om even de cijfers te duiden:
Twee motoren van 109 db(A) produceren minder geluid dan één van 114 db(A).