Via onze partner motornieuws.beDe populaire CB650R en CBR650R-modellen krijgen dit jaar een update. Naast een ander uiterlijk en wat andere verfijning hier en daar verrast Honda met een nieuwe, revolutionaire elektronische koppeling genaamd E-Clutch. Is het wat of raken we de kluts kwijt?

Voor we het uitgebreid over de nieuwe, uiterst innovatieve E-Clutch hebben dienen we eerst te melden dat Honda zowel de CB als de CBR650R ook op andere vlakken een stevige update hebben gegeven. Zo voldoet het watergekoelde, 649cc viercilinderblok aan Euro5+ emissienormen. Een nieuwe inlaatkleptiming  en vloeiender uitlaattrajecten op beide maakt het blok wel 5 pk sterker, met een topvermogen van 95 pk. Beiden beschikken ook over een modern TFT-dashboard en een nieuwe, scherpere styling. De Dunlop Roadsmart 2 banden kregen ook een geoptimaliseerde rubbercompound terwijl de instelbare achterveer op de CBR650R ook iets meer werd verfijnd qua afstelling. Het maakt dat de rijkwaliteit van zowel de CB als de CBR650R nog beter is geworden, zonder ook maar een beetje van hun rijgemak in te boeten. En bovenop het rijgemak én de rijkwaliteit heeft de nieuwe E-Clutch meer dan z’n inbreng in beide.

Hoogtechnologisch

De nieuwe, hoogtechnologische E-Clutch zit standaard op beide motoren. E-Clutch is de afkorting voor Electronic Clutch. Geen elektronisch gestuurde versnellingsbak dus, zoals Honda’s andere revolutionaire systeem genaamd DCT, maar enkel de koppeling die autonoom en elektronisch gestuurd te werk gaat. De ECU registreert daarbij vliegensvlug een enorme hoeveelheid data, van gasstand over gereden snelheid en het toerental om er enkele te noemen. Het systeem verwerkt die data en activeert daarbij twee actuatoren die de koppeling bedienen via een systeem van tandwielen. Het systeem gebruikt dus steevast de juiste hoeveelheid koppelingsslip of weet telkens perfect het bijtpunt te vinden. Het maakt dat je als rijder volkomen zorgenvrij vertrekt bij elk stoplicht.

Gewoon schakelen

Als rijder schakel je wel nog zelf, gewoon met je linkervoet, maar de koppeling heb je in theorie niet meer nodig. Wanneer je moet stoppen kan je de CB of CBR650R gewoon in de eerste versnelling laten staan en het E-Clutch systeem ontkoppelt autonoom tot je met het gas aangeeft weer te willen vertrekken. De Honda-ingenieurs hebben er wel voor geopteerd een normale koppelingshendel te monteren, mocht je dat nodig achten. Wanneer je die als rijder gebruikt schakelt het E-Clutch systeem zichzelf uit om na een paar seconden opnieuw aan te gaan wanneer je de koppeling al een tijdje niet meer hebt gebruikt. Je kan het E-Clutchsysteem zodoende ook steeds manueel uitschakelen via het dashboard.

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be