Via onze partner motornieuws.beAls Arai een nieuwe helm voorstelt, is het altijd een beetje speciaal. In het geval van de nieuwe Tour-X5 is het extra speciaal, want het is al 12 jaar geleden dat er nog een nieuwe Tour-X werd gelanceerd. We trokken naar de bergen rond het Spaanse Almeria om in de best mogelijke omstandigheden te kijken wat Arai’s nieuwste allemaal te bieden heeft.

Geschiedenis van de Tour-X

De eerste dual sport-helm van Arai verscheen in 1994, onder de logische naam ‘DS’. In 2003 en 2004 volgden respectievelijk de Tour-X en Tour-X2. Daarna was er telkens een pauze van 4 jaar voor de X3 en X4. Nu, maar liefst 12 jaar later, komt de langverwachte Tour-X5. Die heeft – hoe kan het ook anders – meer mogelijkheden, meer hi-tech en uiteraard meer ingebouwde veiligheid. We overlopen de belangrijkste nieuwigheden en eigenschappen.

3-in-1-helm

De Arai Tour-X5 is een volledig nieuw ontworpen helm. Een van de grootste veranderingen is het nieuwe VAS-A viziersysteem, afgeleid van het VAS-V systeem dat werd ontwikkeld voor de RX-7V. Dat werd ontworpen om de Glancing Off-prestaties te maximaliseren, wat betekent dat er meer oppervlakte is om impactenergie bij een val op te vangen. Het vizier heeft een betere zichtbaarheid en kan nu met Pinlock worden uitgevoerd. Een vereiste moest wel zijn dat het vizier en de zonneklep nog steeds makkelijk te plaatsen en te verwijderen zijn. Je kunt de Tour-X5 namelijk makkelijk ombouwen van een adventurehelm (met vizier en zonneklep) naar een offroadhelm (zonder vizier en met plaats voor een crossbril), naar een straathelm (met vizier en zonder zonneklep). De ombouw verloopt snel en makkelijk, en je zit niet met drie halve helmen. Nee, het is in de drie gevallen een volwaardige helm die op zijn specifieke taak berekend is.

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be