De voorbije jaren vormen voor Suzuki een periode om snel te vergeten. Echt nieuwe modellen bleven uit, de stekker werd uit het MotoGP-project getrokken en even leek de motorafdeling af te stevenen op een soort van commerciële euthanasie. Achter de schermen werd er in Hamamatsu echter hard gewerkt aan een soort van wedergeboorte. Met als eerste resultaat de nieuwe V-Strom 800DE en de GSX-8S. Met die laatste gingen we een dagje stoeien in Zuid-Frankrijk.

Blauw, blauw, blauw

Het schitterende nummer ‘Blauw’ van The Scene flitst de ochtend van de test door m’n hoofd. De hemel boven de Middellandse Zee in Nice is strakblauw en het rijtje GSX’en dat voor ons klaarstaat is zo mogelijk nog blauwer. Dit blauw symboliseert prachtig de nieuwe start van Suzuki. Het is een ander blauw dan het gekende Suzuki-blauw. Feller, frisser en uniek. Waar we helemaal gelukkig van worden, is de elektronica een boord van deze nieuwe Suz. De bediening is zo logisch en eenvoudig. Twee knoppen op de linkerstuurhelft is alles wat je nodig hebt om snel en zonder problemen de instellingen aan te passen. Nu moet ik er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat het aantal settings eerder beperkt is. Je hebt drie rijmodi en vier niveaus van tractiecontrole. That’s it. Tijdens het aanpassen van de tractiecontrole en rijmodi blijft het zeer duidelijk afleesbare 5 inch tft-dashboard ook gewoon alle info weergeven. Je kan dus probleemloos tijdens het rijden settings veranderen zonder dat je door ellenlange menustructuren moet navigeren.

 

Overtuigende vermogensopbouw

Het eerste contact met deze nieuwe Suzuki is dus geslaagd en die trend zet zich verder van zodra we beginnen rijden. De zitpositie is ronduit goed. De machine is ter hoogte van je knieën erg smal en het stuur en de voetsteunen staan perfect zoals het hoort bij een street fighter: licht sportief en klaar voor de aanval. Voor die aanval heb je aan de spiksplinternieuwe tweecilinder een goede medestander. De net geen 800cc grote paralleltwin levert met z’n 270°-krukas niet enkel een mooi geluid, maar ook een bijzonder aangename vermogensopbouw. Met een topvermogen van 83 pk bij 8.500 toeren is de Suzuki niet de sterkste in deze categorie, maar de manier waarop het vermogen wordt opgebouwd is voorbeeldig. Vanaf zo’n 3.000 toeren komt de twin goed tot leven en bouwt dan heel lineair en met veel overtuiging z’n vermogen op.

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be