Yamaha’s XMAX 300 krijgt voor 2023 een grondig opgefriste garderobe. De eerste passage op de catwalk mochten wij vanop de eerste rij meemaken in het immer modieuze Milaan.

De van de TMAX afgeleide XMAX-familie is intussen aan z’n achttiende jaargang en vijfde generatie toe, die anno 2023 jojoot van een 125cc-versie tot z’n 400cc-broertje. Van de 450.000 stuks die Yamaha tot op heden van de X-jes wist te verpatsen, droegen er maar liefst 70.000 de 300-badge. En als we ’t nog specifieker gaan bekijken, blijkt de copieuzer uitgedoste Tech Max-versie voor meer dan de helft van die verkopen in te staan. Drie keer raden welke versie wij door de stad en richting het Como-meer mogen jassen? Juist ja: de 2023 XMAX 300 Tech Max.

Onderhuids ongewijzigd

Gezien het overduidelijke verkoopsucces van de vorige generatie (2020) bleven de Yamaha-ingenieurs met hun fikken van de duidelijk gewaardeerde basis: motor, frame, vering en remmen bleven overeind voor 2023. Zelfs het stuur kan je nog steeds in twee standen verstellen. Maar daar houden de gelijkenissen wel op. Van kop tot snuit oogt de nieuwe XMAX 300 immers scherper dan ooit in z’n uiterst ravissante, vernieuwde kuipwerk, waarbij de hertekende ledverlichting – waarbij DRL’s en de gewone verlichting samen een ‘X’ vormen – een open doekje verdient.

Het zadel werd smaller gemaakt voor kleinere rijders (geen zorgen, er passen nog steeds twee integraalhelmen onder) en voorzien van een ruggensteun, het stuur is iets breder, de remhendels zijn aangepast qua ratio en de richtingaanwijzers staan hoger gemonteerd voor betere zichtbaarheid in een file. Tot slot is ook het achterlicht opnieuw ontworpen om de richtingaanwijzers en remlichten te integreren – waardoor je ook achteraan een X kan zien als de verlichting brandt. 

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be