Het zat er ooit aan te komen; de eerste hybride motorfiets. Kawasaki gaat met de eer lopen en wij mochten er in Barcelona bij zijn voor de eerste testkilometers. Een machine die niet alleen ingewikkeld is qua techniek, maar je ook bij de les houdt om hem te bedienen. Razend interessant, dat staat vast, ook al ben je geen fan van alles wat ook maar iets anders is dan een goede oude verbrandingsmotor. In dat geval; lees zéker verder.
Schakelen tijdens vol elektrisch rijden
In 1997 staat de automobielsector op zijn kop. Toyota lanceert met de Prius de eerste hybride auto. 26 jaar later presenteert Kawasaki de eerste hybride motorfiets, waarbij een 9 kW sterke vloeistofgekoelde elektromotor als het ware aan de verbrandingsmotor hangt en ook diens versnellingsbak gebruikt. Een vreemde keuze als je dat zo leest, want wij zijn het niet gewoon dat elektromotoren moeten schakelen. Maar Kawasaki ging voor die opstelling om gewicht te besparen en het systeem zo licht en eenvoudig mogelijk te houden. De 13 kg zware accu zit verstopt onder het bestuurderszadel, waardoor de swingarm een stuk langer is gemaakt dan wat we gewend zijn van een normale Ninja.
Rustig aan in EV-modus
De verbrandingsmotor is een nieuwe 451cc-paralleltwin die 59 pk en 43,6 Nm levert, wat in combinatie met de elektromotor een totaalvermogen van 69 pk en 60 Nm geeft. Interessant om melden is dat het maximale koppel al bereikt wordt bij een bijzonder lage 2.800 tpm. Er zijn heel wat verschillende manieren om de Ninja 7 Hybrid te rijden. Eerst is er de EV-modus, waarbij je vol elektrisch rijdt. Dat kan tot een topsnelheid van 60 km/u en een actieradius van 12 km. Verwacht echter geen acceleratie zoals je misschien al eens ervaren hebt op een Zero, Energica of Livewire. Die trekken intens snel op vanaf stilstand door hun sterke elektromotoren. De Ninja 7 houdt het een stuk rustiger. Niet alleen door zijn kleinere en minder sterke elektromotor, maar ook omdat hij door vier versnellingen schakelt. Dat is vreemd in het begin, en blijft ook vreemd zelfs na de testdag. Het automatisch schakelen – manueel kan niet in EV-modus – gebeurt met een duidelijke onderbreking omdat het een versnellingsbak is met enkele koppeling.
Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be