Via onze partner motornieuws.be – Wie Ducati zegt, denkt meteen aan een sportieve – vaak rode -wegmotor. Het Italiaanse merk kent inderdaad een rijke geschiedenis op het asfalt. Maar sinds kort is Ducati erop gebrand om ook geschiedenis te schrijven in het off-road segment. Onze Man kon als een van de eerste testrijders ter wereld de Ducati Desmo 450MX aan de tand voelen en reisde dus gezwind af naar Italië om te zien of het merk uit Bologna kans op slagen heeft.

Ducati Desmo450 MX met Tony Touch
Ducati brengt na een bijna 100-jarig bestaan zijn eerste crossmotor op de markt. Het merk uit Borgo Panigale knalt meteen de deur eruit en stapt in op het hoogste niveau in de motocrosswereld. Ze brengen meteen een 450cc crosser – wat niet zo vanzelfsprekend is. Maar met 9-voudig wereldkampioen Tony Cairoli als testrijder gaan ze resoluut voor het hoogste niveau. TC222 hing 4 jaar geleden de helm aan de haak. Nu brengt hij samen met Alessandro Lupino en 5-voudig enduro-wereldkampioen Antoine Meo de Ducati 450 op niveau. Hoe hoog dat niveau is, moest blijken op het Grand Prix circuit van Faenza.
Nonna’s Keuken
We werden uitgenodigd in Bologna om de Desmo naar waarde te schatten. Daar aangekomen werden we ondergedompeld in een bad van Italiaanse passie en nostalgie. Eén wandeling door het oudste gedeelte van de fabriek bracht ons via gele lijnen op een oude tegelvloer naar de ruimte waar men de Desmo 450 MX tot leven brengt. Een ingenieur van R&D vertelde ons dat men tot vier jaar geleden in deze ruimte enkel dozen met stof en rondkruipende spinnen aantrof. Na veel werk met een klein team toverde men de ruimte om tot een state of the art motor-keuken. Wat we in die ‘keuken’ aantreffen is pasta noch pizza – al zou dat eigenlijk wel kunnen, alles is er zo proper dat je letterlijk van de vloer zouden kunnen eten. De verschillende test-opstellingen en het testwerk dat er aan de gang is, doen ons alvast uitkijken naar de toekomst van Ducati’s nieuw gevonden liefde voor het onverharde. En net zoals de pasta van elke Italiaanse Nonna heeft Ducati ook een familierecept. Het befaamde Desmodromisch kleppen systeem!

Desmo
De MX-motor die ze gebouwd hebben word aangedreven door een desmodromische klepaandrijving die Ducati al sinds 1956 toepast. Voor diegene die zich afvragen waar Desmo juist voor staat; het Desmodromisch systeem sluit de in-en uitlaatkleppen, tot daar niks bijzonder. Bij conventionele motoren gebeurt dit door een combinatie van nokken en klepveren. Bij het Desmo systeem zijn er zowel voor de in- als uitlaat-bewegingen nokken die de kleppen sturen.
Het voordeel van deze techniek is dat de kleppen bij hogere toerentallen niet gaan beginnen zweven zoals dat het geval is bij klepveren. Dit resulteert in hogere toerentallen en meer vermogen. Om dit in cijfers duidelijk te maken: de Ducati produceert 63,5 pk bij 9300 tpm en 53,5Nm bij 7500 tpm. Een kleine controle bevestigt: Ducati is qua vermogen en kracht koploper van de huidige 450cc motoren.
Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be
