Via onze partner motornieuws.be – Naast de 800MT Sport en Explore brengt CFMoto een derde variant uit op hetzelfde platform. Deze heet 800MT-X en al vanaf de eerste blik is het duidelijk dat die duidelijk meer gericht is op offroadgebruik: een 21-inch voorwiel, vlak ééndelig zadel, langere veerwegen, offroadbanden, een snavelspatbord,… Wij vlogen naar de Portugese Algarve om uit te testen hoe CFMoto’s nieuwste het ervan afbrengt op een uitdagend, gevarieerd en intens terrein, zowel op de weg als op onverharde paden.

Stoere kleurkeuze
Door zijn kleurkeuze valt de 800MT-X meteen op. Lichtblauw met roze accenten klinkt op papier allesbehalve stoer, maar werkt in het echt wonderwel. De MT-X ziet er goed uit, is knap afgewerkt en voelt al bij stilstand zeer degelijk aan. Draai de sleutel om en het 7 inch TFT-scherm komt met een lichte vertraging, maar wel vloeiend tot leven. Heldere kleuren, grote cijfers, logische lay-out. De knoppenwinkel ziet er fragiel uit, maar is erg sterk. Ook hier voldoende grote knoppen, die het scherm snel laten wisselen van menu’s. Enkel de richtingaanwijzer zit een beetje verscholen, waardoor die niet altijd even makkelijk te vinden is met je duim. Iets waar we heel de dag nog moeite mee hadden.
Handigheidjes
Handiger is het langs twee kanten instelbare windscherm, met eenvoudige draaiknoppen. Een simpel, snel en dus prima systeem. Ook interessant is een USB-A én USB-C aansluiting, netjes weggewerkt onder het dashboard. Dit zou iedere motor moeten hebben. Of de sleutel die ook kan dienen om de vering, zowel voor- als achteraan, in te stellen. Dit hebben we eerder al gezien op andere motoren, dus je hebt geen schroevendraaier meer nodig. Of wat dacht je van een bandenspanningsmeter? Altijd interessant. CFMoto gaat zelfs nog een stapje verder en voegt er ook een temperatuurmeter aan toe. Buiten circuitgebruik, waar je met de 800MT-X uiteraard niet komt, zien we daar het nut niet van in. Maar goed, het geeft wel interessante info.

Nieuwe motor = nieuwe motor
We bevinden ons in Portimao, vanwaar de testrit vertrekt. Er staat een stevige 100 km offroad op het programma, afgewisseld met 40 km op de weg. Lang moet je hier niet rijden alvorens je van het asfalt gaat, dus lang duurt het ook niet voor de eerste modderstrepen op de gloednieuwe CFMoto’s verschijnen. En dat mag je letterlijk nemen, want de ODO-meter geeft 113 km aan. Een lage kilometerstand voel je vooral in de versnellingsbak, maar daar lijkt de 800MT-X geen last van te hebben. Hij schakelt soepel en trefzeker, en ook de quickshifter presteert prima. Zowel op als af manoeuvreert die zich van tandwiel op tandwiel alsof die al duizenden kilometers niets anders gedaan heeft.
Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be
