Via onze partner motornieuws.beHonda heeft twee Africa Twins en de Adventure Sports versie is voor 2024 het zwaarst onder handen genomen. Onze Man ging de nieuwe AT AS testen in de Algarve alwaar zon en heerlijke asfaltslingers het decor vormden voor de kennismaking.

Het moet er ongeveer zo aan toegegaan zijn. Een Honda-ingenieur krijgt op restaurant plots een geniale ingeving en roept: “Horeca!” Op een servetje pent hij snel al zijn ideeën neer om de Africa Twin Adventure Sports naar een volgend niveau te tillen: 19 duims voorwiel, meer koppel in onderin en in het middengebied, lager zwaartepunt, kortere veerweg, verbeterde aerodynamica, upgrade voor de DCT en iets over de weergave op het TFT-scherm, wat achteraf moeilijk leesbaar bleek wegens een vlek van gemorste koffie.

Groter verschil

De hierboven vernoemde lijst, kan net zo goed na maanden vergaderen in het Honda hoofdkwartier tot stand gekomen zijn, maar feit is wel dat dit de kernpunten zijn waarrond de vernieuwde CRF 1100 L Africa Twin Adventure Sports is gebouwd. Hij onderscheidt zich hierdoor nog meer dan tevoren van de Africa Twin zonder extra naam, de standaardversie. Nu de beide motoren delen wel een gemeenschappelijk DNA en dat wil dus zeggen dat er zelfs met deze verhoogde focus op de openbare weg nog altijd onmiskenbaar off road kwaliteiten zijn. Tijdens de 10 km lange off road rit, kregen we daar een vrij goed idee van. Op de harde pistes, leek de Adventure Sports zelfs niks van zijn capaciteiten ingeboet te hebben. Op de weg daarentegen was het verschil duidelijk merkbaar.

Eerste vergelijking

Dat kunnen we met zekerheid stellen, want tijdens de lunchpauze kregen we de kans om met de 2023-uitvoering te rijden. De conclusie dat een kleiner voorwiel scherper stuurt, ligt voor de hand, maar desondanks was het verschil groter dan we verwachten. Omdat de geometrie van de motor ook verandert. Wielbasis niet, maar de naloop wel en voeg daar nog aan toe dat Honda de veerweg achteraan met 200 mm verkorte en vooraan met 210 mm en het wordt duidelijk dat de Adventure Sports niet alleen lager op zijn poten staat door dat voorwiel. Na een halve dag op de nieuwe motor, graaiden we bij het stoppen met de ’23 even in het ijle om steun te zoeken met de voet.

Eén van de meest merkbare verschillen, is het scherper en gemakkelijker sturen. Want een kleiner (en dus lichter) voorwiel, laat ook het onafgeveerd gewicht dalen en eens op snelheid is het gyroscopisch effect kleiner. Bovendien gaat de motor minder in de achterveer hangen bij een al dan niet felle acceleratie. Dat zorgt voor een stabieler rijgedrag. Dat het minder gemakkelijk is een wheelietje te trekken, zullen weinigen als een negatief punt zien. Integendeel, de elektronische wheeliecontrole blijft nu zo goed als onbenut. We kunnen hier nog langer over uitweiden, maar het verschil is merkbaar en de gevolgen zijn onverdeeld positief.

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be