Slalommend tussen hittegolven en warmteonweders in, presenteert Benelli zā€™n nieuwe TRK 702 en TRK 702 X. Wij mochten in de schaduw van de Mont Blanc, als een van de eersten in Europa, aan de rol met de opvolgers van de TRK 502. De verwachtingen waren hooggespannen voor de grotere broers van de best verkochte motor in ItaliĆ«. Of die ingelost werden, leest u hieronder!

Sinds onze laatste visite aan het land van getomateerd bladerdeeg en overmatig gegesticuleer, waren we behoorlijk onder de indruk van de heropleving van Benelli. Onder de vleugels van QJ groeide het merk immers op een klein decennium uit van een ambitieus idee uit het verre oosten tot een oude glorie die een onverhoopte tweede jeugd beleeft. Wie had enkele jaren geleden zā€™n hebben en houden durven verwedden op het feit dat de TRK 502 de best verkochte motor van ItaliĆ« zou worden? Wij alvast niet. Maar kijk aan. Reeds drie opeenvolgende jaren houdt de halveliter-op-stelten elke concurrent ā€“ inclusief de onvermijdelijke Beier ā€“ op ruime afstand, met meer dan 6.600 verkochte stuks vorig jaar. Ook in 2023 lijkt de opmars van de TRK 502 niet te stuiten ten zuiden van de Alpen.Ā 

 

Ijzer smeden

Kwestie van het ijzer te smeden als het heet is, lanceert Benelli in putje zomer een opvolger voor zā€™n goudhaantje: de TRK 702 en TRK 702 X. Twee middenklasse hoogpoters, die het gat moeten vullen tussen de TRK 502 en de op til staande 800-versie. Ze komen allebei met een in de basis erg herkenbare 698cc staande twin en zesbak in het stalen vakwerkframe, potig ogende veerelementen, een opmerkelijke styling, een knap TFT-schermpje met connectiviteit en dubbel USB-laadpunt, Ć©n een erg te smaken prijskaartje. De X wordt in de markt gezet als een meer offroadgerichte versie, met onder meer spaakwielen, meer rondspeling door extra veerweg achteraan, ruwer geprofileerd rubber en aangepaste wielmaten (19-duims voorwiel in plaats van 17ā€).Ā 

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be