De laatste helft van oktober trakteerde ons eerder onverwacht op uitzonderlijk mooi en droog motorweer. Met november in de aantocht, zou dat wel eens snel kunnen veranderen. Maar ook bij nat weer kun je van motorrijden genieten. Zeker als je een aantal tips and tricks meeneemt voor beter motorrijden in de regen. Circuitrijden, of motorrijden op de openbare weg: het kan ook erg leuk zijn in de regen.

Bewust regen-rijden

Regel nummer een: wees je bewust van de weersomstandigheden en verander je rijstijl waar nodig. Wat niet wil zeggen dat je verstijfd de bocht moet insturen. Integendeel, tracht zo soepel mogelijk te rijden en vermijd bepaalde valkuilen, zoals klinkers, wegmarkeringen, putdeksels, enzovoort. Deze kunnen bij regen bijzonder glad zijn. Onvermijdelijke obstakels? Tracht dan zo vloeiend mogelijk te rijden en vermijd bruuske bewegingen. Slipt je achterband? Rem dan zeker niet en houd de gashendel constant. In de meeste gevallen vindt je achterband automatisch zijn grip terug. 

Ook op circuit is de kunst zo soepel en vloeiend mogelijk rijden. Fenomenaal hoeveel grip een regenband biedt, beginnende circuit-rijders rijden met regenbanden quasi even snel als met slicks op het droge.

Bandentoestand en -spanning

De bandenspanning blijft dezelfde bij regenweer, wel controleer je deze best voor vertrek. Je hebt net iets minder marge. Check zeker ook je profieldiepte, absoluut minimum is 1.6 millimeter, zeker bij regenweer. Ook op circuit houd je rekening met de bandenspannings-voorschriften en rijd je niet met versleten banden. Opgelet! Droogt de baan op? Wacht even af hoe de weersomstandigheden evolueren. Je rijdt je regenbanden kapot op een halfdroge baan.

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be

Eerstvolgende evenementen

  1. Vlaams Kampioenschap Motorcross

    1 april - 2 april
  2. Belg.Champ.&BeNeLux Trophy

    8 april - 9 april
  3. European Championship EMX 65/85cc

    8 april - 9 april