Met de nieuwe Trailmax Raid wil Dunlop een band aanbieden die 50% geschikt is voor rijden op asfalt en 50% offroad. Dus geen 40/60 of 70/30, neen: 50/50. We mochten naar het prachtige, zonovergoten Toscane gaan om uit te testen hoe goed Dunlop een compromis heeft weten te vinden. En om ons te amuseren, of wat had je gedacht?

Nat begin… ideaal

De motormarkt puilt uit van adventures, tourings en trails, dus dat de Trailmax Raid voor heel wat motoren geschikt is, mag duidelijk zijn. Van middelgrote dual sports tot grote adventure bikes en alles wat daartussenin ligt. Op ons stond een knappe verzameling testmotoren te wachten waarbij we meteen begonnen met het grote geschut: een Honda Africa Twin. Die kennen we goed en we weten wat de machine kan, dus een ideale motor om de Trailmax Raid mee aan de… velg te voelen. Omdat het ’s nachts wat geregend had, was de weg ’s ochtends nog nat. Niet zo leuk voor de eerste kilometers op plaatsen waar je nog nooit gereden hebt, maar wel ideaal om al meteen de natte prestaties te kunnen beoordelen. Dunlop legt met de Trailmax namelijk de nadruk op voorspelbaarheid bij nat weer. Toch waren we aan het begin van de dag wat voorzichtig. Het rubber was gloednieuw en dat is meestal niet de beste combinatie met gladde wegen. Daarbij was de band ook nog koud, maar daar komen we later op terug. Het voelde in ieder geval alsof we de anders zo neutraal sturende Africa Twin meer in de bocht moesten duwen. Voor de rest was het gevoel goed, maar hij had wat extra overtuiging nodig.

Op het asfalt

Tijdens een bandentest hebben we de mogelijkheid om tussen heel wat motoren te switchen, dus stapten we over op een KTM 890 Adventure. Die is wat lichter dan de Africa Twin en dat voelden we ook in het sturen. Niet alleen de banden waren ondertussen opgewarmd, maar ook de wegen waren droog. Het gevolg was stuurplezier alsof we al jaren met de KTM reden. De Dunlops presteerden uitmuntend op het asfalt, en van het in de bocht duwen was geen sprake meer. Dat konden we ook verifiëren na terug een kort stukje op de Honda te rijden. Toch heb je niet het comfort en gripniveau van een puur op asfalt gerichte straatband, wat uiteraard logisch is. Het compromis is echter prima, waarbij je meer dan voldoende zekerheid hebt en geen storende rolgeluiden.

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be