Via onze partner motornieuws.be

Na een succesvol 2024 in MXGP en AMA,  was het vol spanning wachten op de release van de nieuwe Honda CRF MY25 productiemodellen. Deze keer brengt Big Red niet één, maar  twee CRF echt nieuwe modellen uit! De Honda CRF250R en CRF450R zijn met dank aan de HRC mannen grondig anders geworden. Dubbel plezier?

Honda CRF250R en CRF450R

Honda heeft een rijke geschiedenis en is pionier in de verschillende segmenten van het motorcross. Jarenlange ontwikkeling en de technologische vooruitgang zorgt ervoor dat anno 2024 het wiel opnieuw uitvinden geen hapklare klus is. Honda heeft daarom gekozen voor evolutie in plaats van revolutie. Het resultaat kan men beschrijven als een puber die het einde adolescentie bereikt en als jong volwassene de wijde wereld in kan. Of zoiets…

Wij mochten dus dubbel gaan testen, beleven en rijden in het Noorden van Italië. Om meer specifiek te zijn, op het circuit van Malpensa. Op het circuit de favoriete MX omloop van onze chef, ondervonden we aan den lijve wat de MY25 CRF modellen te bieden hebben.

Evolutieleer

Veel ontwikkelingen voor productiemotoren, komen uit de racerij komen. De feedback van de broers Hunter – Jett Lawrence en 5-voudig wereldkampioen Tim Gasjer zijn ongetwijfeld van grote waarde. De 3 heren hebben samen met Honda een aanzienlijk palmares bij elkaar gecrosst de laatste jaren en hun ervaringen werden gebruikt in de ontwikkeling van de MY 25 CRF’s

De evolutie van de MY25 is vooral te vinden in het chassis. Het aluminium twin-spar frame is 70% nieuw, met een compleet herziene stijfheidsbalans, naast nieuwe subframebevestigingspunten, boven- en onderkroonplaat, stuurpen, voorwielas/-klem en Pro-Link verhouding.

SHOWA

De Showa-ophanging is volledig vernieuwd en is gericht op consistente demping en veerreactie van de onderste tot de bovenste slag. Zowel de 49mm voorvork als de achterschokdemper hebben nieuwe instellingen; de schokdemper is nu ook veel gemakkelijker te verwijderen. HRC leverde de blauwdruk voor de nieuwe remklauw van de voorrem; deze heeft een nieuwe afwerking plus nieuwe zuigers en afdichtingsgroeven om warmteafgifte tijdens de race te voorkomen.

Het chassis is aangevuld met een titanium benzine tank die wordt aangekleed met een nieuwe kappenset met een kleine touch van ‘retro’ in de stickerset. Estetisch zijn deze motoren een streling voor het oog en is het percentage van afwerking en de kwaliteit van materiaalkeuze  zeer hoog. De luchtfilterbox is ook vernieuwd, de luchtfilter is nu veel eenvoudiger bereikbaar  en te vervangen. Deze updates zijn van toepassing op de Honda CRF250R en CRF450R.

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be