Torsten Robbens, de man achter de elektrische wederopstanding van Saroléa, heeft met een eigenbouw recordmotor genaamd ‘La Belgitude’ twee wereldrecords op z’n naam gezet in de klasse voor elektrische motoren onder 150kg.

229,50 km/u

In het Duitse Lausitz wist Torsten Robbens met z’n eigenbouw La Belgitude twee wereldrecords te breken. In de klasse zonder stroomlijn onder 150 kg behaalde Robbens een gemiddelde snelheid van 214,15 km. Gehurkt achter een kleine kuipruit behaalde hij daarop 229,50 km/u in de klasse voor semi-gestroomlijnde elektrische motorfietsen onder 150 kilogram.

Complexiteit

“Ik ben uiteraard wreed content,” verklaart Robbens. “Ik wil ons kleine landje met al z’n complexiteit toch wat op de kaart zetten, vandaar ook de naam ‘ La Belgitude.’ Het is een volledig eigenbouw project, tot zelfs de wielen toe. De uitdaging in de sub 150 kilogram is uiteraard het gewicht van de batterij. Hoe kleiner de batterij, hoe moeilijker om voldoende vermogen te genereren. Maar het is gelukt.”

Bonneville

Het volgende plan van Robbens is om naar de illustere zoutvlaktes van Bonneville af te zakken voor de ultieme recordpogingen. “Op Lausitz ben je beperkt in afstand door de infrastructuur. Voor het ultieme record moet ik naar Bonneville, maar dat is ambitieus omdat het geld kost uiteraard. De bedoeling is in elk geval deze records te verdedigen met het oog op een deelname in Bonneville. We zien wel. We staan in elk geval al waar we staan…”