Via onze partner motornieuws.beEenvoudige ideeën zijn vaak de beste. Met een Transalp over de Alpen rijden, bijvoorbeeld. Onze Man trok solo over Europa’s hoogste bergketen, om uit de vlooien of Honda’s XL 750 Transalp ook na diens wedergeboorte nog steeds de gedroomde compagnon de route is in de bergen waaraan hij zijn naam ontleent.

Dag 1: Schendelbeke – Dampierre Les Conflands
Opwarmertje in de Ardennen

Dat het hoogtepunt van de reis later zou komen, hoeft geen betoog. De proloog bleek een goede opwarming te zijn voor ons stalen ros. Vanuit onze thuisbasis vertrokken we naar onze eerste overnachtingsplaats, een ezelboerderij in Dampierre-lès-Conflans. Dat is een gehucht in Haute-Saône, grenzend aan het Jura-gebergte. De weg naar daar loopt door de Waalse en de Franse Ardennen, echt een aanrader! De heerlijke dennengeur in de naaldwouden bracht ons direct in vakantiestemming. Zigzaggend van dorp naar dorp, hoe meer de lijn op onze navigatie kronkelde, des te liever we het hadden.

Dag 2: Dampierre Les Conflands – Gandino
Slingeren door de Zwitserse Alpen

Op de tweede dag van onze motorreis door de Alpen, was het tijd om eens te kijken wat voor vlees we in de kuip hadden. Het beloofden 622 kilometers vol prachtige panorama’s te worden. We rijgden de Sustenpas, Nufenenpas, Furkapas en Glaubenbergpas aan elkaar, om dan door te steken via Bellinzona naar Lugano. Uiteindelijk zouden we belanden in Gandino, een pittoresk dorpje in de Dolomieten. Onder deze omstandigheden werden zowel de ophanging, remmen en het motorblok grondig getest.

Accelereren, remmen, insturen en opnieuw. Van zonsopgang tot zonsondergang. Geen betere motor voor dit soort avonturen. Licht, krachtig, gebruiksvriendelijk en veelzijdig. Zo kan je de nieuwe Transalp het best omschrijven. Vooral de vloeistofgekoelde paralleltwin met bovenliggende nokkenas, acht kleppen en 270° krukas – die we ook in de Hornet terugvinden – draagt bij aan de funfactor van deze motor. Een pak meer koppel en bijna twee keer zoveel vermogen als de originele Transalp. Dat merk je uiteraard. Samen met de Showa-ophanging zorgt dit ervoor dat je zelfs over het ruwste asfalt heen vliegt. Gezien het performante blok, is een goede rempartij onmisbaar. De dubbele remschijf vooraan met tweezuigerremklauwen voorziet de XL750 van voldoende stopkracht.

Dag 3:  Gandino – Fondo

“It takes cojones the size of melones”

Al snel na het vertrek uit Gandino, bevonden we ons terug op de Italiaanse serpentines. De snelwegen probeerden we zoveel mogelijk te vermijden. Zo zagen we het decor veranderen van pastelkleurige huizen naar houten chalets naarmate we meer hoogtemeters maakten. We trotseerden tussen Bergamo en Brescia enkele bergpaden, niet veel breder dan een voetpad. Slik. Daarna volgde een van de meest technische stukken asfalt in de Italiaanse Alpen: de Stelvio. Zonder twijfel de meest legendarische bergpas van Italië. Geliefd bij motorrijders, autofanaten en fietsers vanwege de uitdagende haarspeldbochten – 48 aan de noordkant en 39 aan de zuidkant – en de adembenemende landschappen. Na het afdalen van de noordkant volgde een grandioze rit door de vallei van de Adige met zijn fruitboomgaarden zover het oog reikt. Hier konden we terug op adem komen, vooraleer via de Mendelpas naar Fondo door te rijden.

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be