Via onze partner motornieuws.be

Remember de eighties? Nee? Mooi zo. Want het is een kunst om een decennium waarin epauletten, nektapijten en Modern Talking typerend waren, als een gouden tijd te bestempelen. Elk van de de hiervoor genoemde kenmerken, volstaan om ieder rechtgeaard mens een kramp in de onderbuik – of net daaronder – te bezorgen.

The times they are a-changing

Ook vaak vergeten: bij de motoren waren middenklasse customs populair. De Yamaha Virago mag beschouwd worden als het tweewielig equivalent van de slechte smaak die de jaren ’80 typeerde. In zijn zog: een reeks middenklasse customs zoals de Suzuki Intruder, Honda Shadow en, o help, de Suzuki Savage en Kawasaki LTD.

Maar tijden veranderen – gelukkig – en daarmee ook de motoren. Er zijn nu zelfs middenklasse customs die we zonder blikken of blozen als aanraders beschouwen. Royal Enfield vervoegt een select clubje motoren van goed ogende customs van minder dan 700 cc die naast hun uiterlijk ook nog hun rijgedrag mee hebben. Dat is één van de redenen waarom 2024 een heel goed jaar kan worden voor Royal Enfield. Met de Shotgun 650 brengt het Indische merk een nieuwe telg in zijn 650 tweecilinder familie op de markt. Eentje die de krachtbron van o.a. de Interceptor en de Continental GT op een heel andere manier tot zijn recht laat komen.

Cool en sportief

Het oudste motormerk ter wereld kan vanzelfsprekend prat gaan op een rijke geschiedenis, maar de Indiërs weten als geen ander dat alleen maar teren op je geschiedenis, je toekomst hypothekeert. Onder ander om die reden is er dit jaar een compleet nieuwe Himalayan en wordt het gamma breder dan ooit. Mede door de komst van de Shotgun 650. Spoiler alert: dit is een motor die heel veel biedt voor betrekkelijk weinig geld. Hij profiteert van de sportieve kracht van het gekende blok, maar biedt daarnaast een coole custom stijl en dankzij een paar gewiekste ingrepen van de ontwerpers, is ie ook nog vlot om te bouwen tot net iets méér of net iets minder.

Primeurtje

Gebruik makend van een premature lentezon, konden we als eerste de Shotgun testen in de Benelux. Net iets minder memorabel dan de eerste stappen van Neil Armstrong op de maan, maar net zo goed vergezeld door een leuke ‘Buzz’ (heb je’m?). De eerste rit in eigen land na een lange winter doet immers altijd deugd en als je dan nog de eerste terrasjes kunt opvrolijken door de nog nooit live getoonde Shotgun op die drukke plekken te parkeren…geen betere manier om de winterblues achter je te laten. We zouden de waarheid geweld aandoen als we niet vermelden dat fotografe Pien Meppelink een leuke passagier was om mee op pad te gaan. Meteen ook de gelegenheid om vast te stellen dat de Shotgun in de uitvoering met passagierszadel ook tegemoetkomt aan de verwachtingen – en die zelfs een beetje overtreft.

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be