Via onze partner motornieuws.beBruce Willis mag dan in Pulp Fiction wel nadrukkelijk gezegd hebben “Zed’s dead”, maar Kawasaki’s Z is dat allesbehalve. Hij is springlevend. De iconische typenaam voor naakte Kawa’s, krijgt er zelfs een nieuw model bij: de Kawasaki Z 500 SE. En die zou op korte termijn wel eens kunnen uitgroeien tot een vooraanstaand lid van de familie.

Enkel SE-versie

Newsflash: In de Benelux wordt enkel de SE-versie van de Z 500 ingevoerd. Dat wil dus zeggen dat er een TFT-dashboard is, tweedelige bodemkuip, andere kleuren, een USB-poort en LED-knipperlichten. Zaken die de motor helemaal ‘af’ maken en hem op het niveau stellen dat je normaal van zwaardere motoren verwacht.

Deze paralleltwin van de nieuwe Z was ooit de basis voor Kawa’s 400’s, maar het kreeg in zijn nieuwe uitvoering een langere slag en dus meer koppel. Met een mapping die afwijkt van die van zijn evenknie die de dienst uitmaakt in de nieuwe Eliminator, heeft het blok van de Z 500 SE een wat hoogtoeriger karakter. En dat komt zijn sportieve potentieel ten goede.

Daarbij komt een nieuwgevonden koppelberg die die met de aangepaste mapping vooral in het middengebied terug te vinden is. Het resultaat is opvallend. Het blok krijgt een veel breder bruikbaar gebied. Waardoor de Z 500 SE anders rijdt dan je zou verwachten.

Keuze

Op je doorsnee lichte A2 is precies schakelen de sleutel tot vlot rijden. Die stelling houdt ook hier stand, maar het steekt iets minder nauw. Je hebt te allen tijde immers de keuze uit minstens twee versnellingen. Bijvoorbeeld tussen 50 en 85 km per uur kun je net zo goed in derde als in vierde rijden. Laat dat bovendien net een snelheid zijn waaraan je vaak rijdt op secundaire wegen. Het edele samenspel tussen gas, koppeling en versnellingen blijft één van de leukste vaardigheden om te beheersen op een motor.

Lichtgewicht

Met een rijklaar gewicht van pakweg 170 kg, is de Kawasaki Z 500 SE één van de lichtste naakte A2’s op de markt. Dat betekent ook dat de aanwezige Nm’s en pk’s vlotter tot hun recht komen. En dat je met een ultra licht pakket op weg bent. Dat laat zich voelen op een aantal vlakken. In de eerste plaats bij het sturen. Dankzij het relatief brede stuur, heb je een goede hefboomwerking en duw je de Kawasaki gemakkelijker in de bocht dan een hoerenloper in een bordeel.

Je moet niet veel meer doen dan naar een bocht kijken om er al in te duiken. Het opvallende is, dat je instuurt met een soort ‘er-kan-mij-niks-gebeuren’ gevoel. Ga je te snel de bocht in, knikt die bocht dicht of ligt er iets op de weg, je wéét gewoon dat je het kunt oplossen. Bijremmen, de rijlijn veranderen, verder insturen… het lukt allemaal omdat dit ding zo licht en wendbaar is. Je doet met de Z niet alleen wat je wilt, maar ook waar en wanneer je dat wilt. En daar is geen extra elektronica voor nodig.

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be