De Trans Euro Trail is een netwerk van offroadwegen dat over een afstand van ruim 51.000 km door Europa slingert. Al deze routes liggen vast in GPX-bestanden. Dit is geen endurocompetitie, maar een zoektocht naar offroadwaardige adventuremotoren die het best geschikt zijn om delen van dit Europese offroadnetwerk te rijden. Als eerste aan de beurt: de Harley-Davidson Pan America 1250 Special. 

Hoe gaan we te werk?

We rijden met elk van de motoren die in deze reeks aan bod komen, een deel van de TET-route in België of Nederland. Daarnaast wordt de motor ook aan de tand gevoel op andere vergelijkbare stroken. Elke motor wordt door de drie zelfde testrijders gereden. Jelle Verstaen, Moto73-redacteur en zowel fan van offroad- als weggerichte motoren. Hetzelfde geldt voor die andere redacteur, Thierry Sarasyn, maar die heeft meer dan vier decennia offroadervaring en verkiest nog altijd noppenbanden boven slicks. Nicky Kenis tenslotte heeft noppen op zijn ziel. Nicky is een gewezen topcrosser, instructeur in de Adventure Academy en hij rijdt nu en dan nog puur voor het plezier een crosswedstrijd mee. Dit olijke drietal beoordeelt elke motor op het vlak van prestaties, afwerking, gebruiksvriendelijkheid en het TET-gehalte. De scores worden opgeteld en herleid tot een totaal op 100. De motor die op het einde van het jaar de beste score haalt mag zich minstens een jaar lang de beste TET-motor ter wereld noemen.

Spectrum

Met de 2022 H.-D. Pan America zitten we aan de ene kant van het TET-spectrum. De Amerikaanse adventuremotor heeft zeker offroadcapaciteiten, maar een middenklasser – laat staan een lichtgewicht – is hij allerminst. Toch oogstte de Pan al sinds zijn debuut in 2021 lovende kritieken voor z’n prestaties offroad. Van bij zijn internationaal debuut op de Duitse mijnsite van Stöffel Park tot de testritten in het Olmense Harley-Davidson Adventure Centre. Die laatste locatie is ook waar we de motor oppikken, om tussen Arendonk en Reusel de Belgisch Nederlandse grens over te steken en dan oostwaarts te rijden. Een mooi stuk met inderdaad overwegend offroad en zanderige ondergrond. Dat had als voordeel dat het in de wintermaanden nog niet al te lastig rijden was.

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be

Eerstvolgende evenementen

  1. Vlaams Kampioenschap Motorcross

    25 maart - 26 maart
  2. Lenterit

    26 maart
  3. Vlaams Kampioenschap Motorcross

    1 april - 2 april