De FIM en FIM Europe hebben per 1 januari 2025 de geluidsnorm voor de Wereld- en Europese kampioenschappen motorcross met 3 dB(A) verlaagd. De nieuwe limiet, gemeten volgens de FIM 2 Meter Max-methode, is nu 109 dB(A) met een tolerantie van 2 dB(A), wat neerkomt op een maximum van 111 dB(A).

Om rijders die niet deelnemen aan WK- of EK-wedstrijden de tijd te geven zich aan te passen, hanteert de BMB voor 2025 een geluidslimiet van 110 dB(A) met een tolerantie van 2 dB(A) (dus maximaal 112 dB(A)). Deze norm geldt ook voor trainingen op Belgische circuits zoals Lommel, Genk, Komen en Lierneux. 

Rijders die deelnemen aan WK- of EK-wedstrijden dienen echter te voldoen aan de strengere FIM-norm van maximaal 111 dB(A).

Om te controleren of je motor aan de nieuwe norm voldoet, kun je op zaterdag 15 februari vanaf 12.00 uur terecht op het trainingscircuit van Lommel. De technische commissie is daar aanwezig om je motor te meten volgens de FIM 2 Meter Max-methode. Het is ook aan te raden om contact op te nemen met je dealer voor technische ondersteuning bij het aanpassen van je motor aan de nieuwe geluidsnormen.