Het Frans/Chinese Mash kenden we tot nu vooral van lichte motorfietsen en 50cc-scooters. De verrassing was dan ook groot toen er een uitnodiging in onze mailbox verscheen over een test met de Belena. Twee maxiscooters, in 125 en 300cc, die een nieuw koperspubliek naar het merk moeten trekken. We reden er een dag mee in Nederland.
Onmisbarre DRL’s
Waar Mash de meeste van haar modellen ontwerpt in Frankrijk en laat assembleren in China, gingen ze voor de Belena een samenwerking aan met Zhejiang Riya Motorcycle. Voor ons een onbekende Chinese motorfabrikant, maar wel eentje die een zeer gelijkaardige scooter in het gamma heeft zitten. Mash doopte hem de Belena, wat vernoemd is naar de Franse stad Beaune waar Mash is opgericht. Dat het een scooter is met een eigen gezicht, mag duidelijk zijn. Kijk eens naar die grote DRL’s vooraan. Bovendien zijn die ledstrips ook goed zichtbaar vanaf de zijkant, want zeker niet onbelangrijk is voor de veiligheid. Het geeft de Mash Belena een heel eigen gezicht. Sommigen vinden het misschien te veel van het goede, maar naar onze mening is het net stijlvol gedaan zonder het design in het extreme te trekken.
Achteraan net een Kymco
Ook de rest van de Belena ziet eruit zoals een moderne maxiscooter eruit moet zien, waarbij het achterlicht zo lijkt gekopieerd te zijn van een Kymco AK 550. Mooi en sportief, dat dan weer wel. Het moderne uiterlijk wordt niet doorgetrokken in het dashboard. Dat is vrij basic, met twee grote analoge tellers en een klein kleurenschermpje ertussenin. Geen tft dus. De kofferruimte is verlicht, maar een intergraalhelm past er niet in. Los daarvan is er best veel plaats om je laptop, lunchpakket en extra regenjas in kwijt te kunnen.
Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be