Het tweede deel van een filmreeks is dikwijls minder goed dan het origineel. Of als je ergens op vakantie geweest bent en je gaat er een tijd later nog eens naartoe, blijkt het toch niet meer zo leuk daar te zijn. Het nieuwe en spannende is eraf. Je zoekt naar dat speciale oorspronkelijke gevoel, maar vindt het niet meer die tweede keer. KTM neemt een groot risico om de SMT opnieuw uit te brengen, want de originele 990 SMT was al zo’n geweldige machine. Zijn de Oostenrijkers erin geslaagd om deel 2 even goed of zelfs nog beter te maken?

Van 890 Adventure tot SMT

De originele KTM 990 SMT (2009-2013) is ondertussen al 10 jaar verdwenen uit de KTM-dealerschappen. Het was een felbejubelde motor die zowel de looks, de prestaties, het comfort als de X-factor had. Een échte allrounder die volgens velen een van de beste motoren ooit gemaakt is. Kenners spreken zelfs van een van de fijnst sturende (toer)machines ooit. De druk op de nieuwe 890 SMT is met andere woorden groot. KTM gebruikte de 890 Adventure (R) als basis om de SMT tot leven te wekken. Daarvoor werden de wielen vervangen door 17-duims exemplaren, zwaardere veren gebruikt en gespeeld met de naloop om een goede setup te vinden.

 

Duke- of Adventure-motorblok?

Het volgende wat onder de loep werd genomen, was de motor. Er werd gedacht om het blok van de 890 Duke in de SMT te lepelen, maar de Adventure-variant werd veel geschikter beoordeeld. De reden daarvoor? Heel simpel; meer koppel bij lage toeren. Tot en met 7.500 toeren is die namelijk sterker en koppelrijker dan de Duke-variant. Tot slot kreeg de SMT een eendelig, 860 mm hoog zadel voor de supermoto-look, en zit de benzinetank op de normale hoge plaats, in tegenstelling tot het uitgezakte model van de Adventure. Het finale product mochten wij gaan testen op het prachtige eiland Sardinië, waar KTM een spannende verrassing voor ons in petto had…

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be