Via onze partner motornieuws.beRoken, drinken, gokken,… Een verslaving is niet niks. Het is ongezond, kost handenvol geld en je problemen verdwijnen er niet mee. Nicotinepleisters, alcoholvrij bier en een limiet op je betaalpas kunnen een oplossing bieden, maar voor zij die daar niet genoeg aan hebben, is er nog een mogelijkheid: motorrijden! In het geval van de nieuwe Yamaha MT-09 gaat dat gepaard met adrenalinestoten die je van de beste drugs niet krijgt.

Van cyclops naar Iron Man

Als je de nieuwe MT-09 zo bekijkt, zie je aanvankelijk niet veel verschil met de vorige versie. Een ander kopje en wat designdetails, toch is er een hele lijst aan wijzigingen en verbeteringen waardoor dit 2024-model zelfs een nieuwe generatie MT-09 is. De vierde al, om precies te zijn. Het succesvolle driecilindermodel is al 10 jaar oud. Voor die verjaardag krijgt de MT-09 nu een Iron Man-achtig masker, met twee led-DRL’s die voor de ogen van de superheld kunnen doorgaan. Ziet er stoer uit. Minder mooi zijn de ledprojectoren van het dim- en grootlicht die wat knullig zijn weggewerkt in datzelfde kopje, waardoor het geheel er eerder onafgewerkt uitziet. Maar het is in ieder geval een stuk beter dan de ‘cyclops’ van de vorige MT-09. Het kopje staat bovendien ook lager geplaatst dan voorheen, waardoor de MT-09 er onmiddellijk sportiever uitziet. Het achterlicht krijgt eveneens een make-over.

Andere zitpositie

Wat verder opvalt, is het tweedelige zadel. Dat bestond voorheen altijd uit één stuk, maar is nu dus in twee gesplitst. Daardoor zit je vaster in het zadel en heb je meer steun in je achterwerk/onderrug. Daaropvolgend is ook de zitpositie licht veranderd, met je voeten die nu wat hoger en meer naar achteren geplaatst zijn, en het stuur dat lager staat en een klein beetje meer naar je toe. De benzinetank is daarbij 6 cm breder en 3 cm lager geworden, wat ook weer zorgt voor een lagere, bredere, sportievere look.

Nieuwe generatie quickshifter

Van het motorblok bleef Yamaha af. Maar goed ook, want de driecilinder was al goed en op punt. Wel krijgt de versnellingsbak meer tanden in de hogere versnellingen om het schakelen soepeler te laten verlopen. De quickshifter is op zijn beurt van een hele nieuwe generatie. Kon je op de vorige MT-09 probleemloos op- en afschakelen met zijn quickshifter, kun je dat nu ook terwijl je gas (of net niet) aan het geven bent. Met andere woorden; het is nu mogelijk om op te schakelen bij afremmen, en af te schakelen bij optrekken. In de praktijk vertaalt zich dat als iets geweldig wanneer je een auto in wilt halen en dat liever doet in een versnelling lager. Daarvoor moet je dus niet van het gas, maar kun je – terwijl je aan het inhalen bent – een versnelling lager tikken om er sneller voorbij te zijn. Opschakelen terwijl je aan het remmen bent, komt in de praktijk minder voor. De quickshifter werkt vanaf 15 km/u.

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be