Dus je wilt een naked bike rijden, maar vindt die ketting smeren maar helemaal niks? Dan zijn er slechts een handvol motoren in dat segment die zijn uitgerust met een cardan-aandrijving. Heb je ook nog graag een performante powerbak onder je bips, dan kom je al snel uit bij de BMW R 1250 R. De Duitsers hebben hun naked boxer vernieuwd voor 2023 en wij gingen er een rondje mee op pad, om tot de conclusie te komen dat we hier met een verborgen parel zitten…

2023-updates

De 2023 R 1250 R is geen nieuw model, maar de Duitsers bij BMW hebben de naakte boxer wel verfijnd en rijkelijker uitgerust ten opzichte van het vorige modeljaar. Naast de obligate verse kleurstellingen zijn ook de standaard led-koplamp en led-richtingaanwijzers nieuw. Verder zien we ‘bovenhuids’ een Sport-interface op het tft-scherm, intelligente noodoproep en een usb-aansluiting boven de linkercilinder. Qua aansluitingen zit je trouwens goed op de BMW, want er is ook al een 12V- en een USBA-aansluiting. Verhuizen we onder de huid van de R 1250 R, zijn de vernieuwingen ingrijpender. DTC (Dynamic Traction Control) en de ECO-rijmodus zijn standaard, net als Integral ABS Pro, waarbij de ABS-reactie wordt afgestemd op de hellingshoek en de gekozen rijmodus. In samenwerking met dat systeem is nu ook DBC (Dynamic Brake Control) standaard. Dat verlaagt het koppel tijdens het remmen, zodat de remkracht op het achterwiel optimaal kan worden benut. Nog niet voldoende rijhulpjes? Hou je dan eens bezig met de configurator en ontdek elektronische systemen waarvan je nog nooit gehoord hebt en waarbij je na een tijdje denkt: “Mja, doe er ook maar bij.” Met andere woorden, de opties zijn – des BMW’s – zeer uitgebreid.

 

Option 719 stijlvol?

Onze persmotor is, vanzelfsprekend, rijkelijk uitgerust. Visueel vallen ons meteen twee dingen op. Één: de kleur Triple Black is nogal… saai op een naakte sportmotor. We weten dat Duitsers weinig humor hebben, maar een beetje fantasie mag wel. De persmensen van BMW dachten in ieder geval hetzelfde, want onze R 1250 R hangt vol met Option 719-extra’s, de officiële accessoires van BMW zelf. In de meeste gevallen zorgen die voor een stijlvolle touch. In sommige gevallen, zoals op onze testmotor, valt het resultaat wat tegen. De werkelijk prachtig gefabriceerde en eerder wat klassiek uitziende accessoires matchen qua stijl helemaal niet met het moderne uiterlijk van de R. Zeker de spaakvelgen, bijzonder knap op bijvoorbeeld een R nineT, kunnen ons op deze machine niet bekoren.

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be