Via onze partner motornieuws.be 2024 belooft een mooi motorjaar te worden. ā€˜De merkenā€™ hebben er duidelijk zin in, met leuke nieuwe modellen, gewaagde keuzes en vooral veel variatie. Van vele lichte adventures en sportmotoren, tot 200 pk sterke toermotoren. Alles lijkt te kunnen en mogen, en daar houden wij van. Hier volgen 10 motoren in alfabetische volgorde waar we niet op kunnen wachten om ze zo snel mogelijk te rijden.

Bimota Tera

Een sport tourer met supercharger, 200 pk Ć©n naafbesturing. Zoiets kan alleen maar van Bimota komen. DeĀ TeraĀ krijgt het gekende supercharged Kawasaki H2-motorblok, alle elektronica die je maar kunt wensen, Ɩhlins-vering en Brembo Stylemaā€™s. Bij Bimota noemen ze de Tera een ā€˜supertourerā€™, en die naam zal zeker niet gestolen zijn. Met een 22-litertank moet je een aardig stukje kunnen rijden alvorens aan de pomp te staan. Nu maar hopen dat het ding ook daadwerkelijk op de markt komt, want bij die boys van Bimota weet je het nooitā€¦

BMW M 1000 XR

En meer nieuws uit de bak van de hoogvermogende hoogpoters, want BMW heeft met deĀ M 1000 XRĀ een derde model in de M-serie toegevoegd. De vier-in-lijn, gebaseerd op deĀ S 1000 RRĀ levert 201 pk, wat 31 pk meer is dan de nieuwe S 1000 XR. Het maximale motortoerental voor de M XR is 14.600 tpm. Dat lees je goed. Verder is deze krankzinnigeĀ Multistrada V4 RSĀ enĀ Tera-concurrent uitgerust met winglets (ook dat lees je goedā€¦) en speciale M-remmen die ontwikkeld zijn op de raceremmen van BMW-fabrieksmotoren in het WSBK. Trackdays zullen nog nooit zo comfortabel geweest zijn.

CFMoto 450MT

Na de naakte 450NK en deĀ 450SRĀ lanceert CFMoto ook een knappe allroad op hetzelfde platform. Rond de 449cc-paralleltwin met 270Ā° ontstekingsvolgorde ā€“ 43,6 pk en 44 Nm sterk ā€“ krijgt de MT lange veren, spaakwielen en offroadwaardige 21/18-inch banden. Ook kleinere avonturiers kunnen hun offroad-ei kwijt op deĀ 450MT, want de zadelhoogte bedraagt amper 800 mm. Als de 450MT even goed rijdt als hij eruitziet, dan belooft dat veel goeds.

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be