Via onze partner motornieuws.beβ€œAutomaat rijden? Dat is niets voor mij! Laat mij maar ouderwets ontkoppelen en schakelen met de voet. Zoveel te minder elektronica, zoveel te beter.” Het zijn veelgehoorde stellingen van meestal oudere motorrijders. Bang voor vernieuwing? Het niet los kunnen laten van wat ze gewoon zijn? Na het rijden met Yamaha’s Y-AMT-systeem zouden die mensen weleens anders kunnen praten.Β 

Modeverschijnsel?

Automaten voor motoren zijn behoorlijk in de mode momenteel. Honda gebruikt al sinds 2009(!) haar gekende DCT-automaten met dubbele koppeling op verscheidene modellen, Kawasaki heeft niet alleen hybride motorfietsen, maar die zijn ook nog eens uitgerust met een automaat, BMW heeft pas haar ASA-systeem onthuld, net zoals KTM met AMT, en nu is daar ook Yamaha met een Automated Manual Transmission. Het grote verschil in de systemen is dat Honda twee koppelingen gebruikt en al de rest eentje. De basiswerking van zowel de Kawasaki, BMW, KTM als Yamaha-automaat zijn vrijwel hetzelfde. Als alle systemen op de markt zijn, zullen we een gedetailleerde vergelijking kunnen maken, maar we gaan hier verder in op Y-AMT.

N-1-2-3-4-5-6

Een koppelingshendel en versnellingspook aan de linkervoet worden overbodig en zijn er dus niet meer. Schakelen doe je met een wipschakelaar aan de linkerhand. Opschakelen gebeurt met de wijsvinger, afschakelen met de duim. Door de wipwerking van de schakelaar kun je ook kiezen om zowel op als af te schakelen met de wijsvinger. Beide manieren werken fijn. Belangrijk om te melden is de andere lay-out van de versnellingsbak, waarbij neutraal niet meer tussen versnelling 1 en 2 zit, maar helemaal onderaan. Daardoor krijg je een – in dit geval – logischere bediening: N-1-2-3-4-5-6.

Volledige automaat

NΓ³g belangrijker om te melden is dat je Y-AMT ook alle werk kunt laten doen en dus volledig automatisch kunt rijden. Aan de rechterhand is er een knop AT/MT, waarmee je eenvoudig wisselt tussen automatisch of manueel schakelen. Daarbij is er ook een β€˜Mode’-knop die je in de automatische modus laat wisselen tussen D en D+. Een normale rij/schakelmodus en een sportievere variant waarbij hogere toeren worden opgezocht en de bak sneller terugschakelt. D en S lijken ons makkelijker qua naamgeving, maar goed, misschien komt er later nog een sportievere S-instelling.

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be