Via onze partner motornieuws.be

Heden ten dage is Zero Motorcycles niet meer weg te denken uit de wereld van de motorfiets. De Amerikaanse fabrikant van elektrische motoren nodigde ons uit in de Transfo te Zwevegem – een voormalige elektriciteitscentrale – voor een eerste kennismaking met de 2024 Zero DSR en SR. Een passend startpunt voor een prachtige rit langs de taalgrens, doorheen het heuvelachtige Pays des Collines.

Z-Force 75-10

De Zero SR werd voor het eerst gelanceerd in 2014. Het SR-model was ontworpen om hogere prestaties te bieden met meer vermogen en koppel in vergelijking met eerdere modellen. De Zero DSR werd in 2016 geïntroduceerd als uitbreiding van de dual-sport line-up en biedt verbeterde prestaties en off-road capaciteiten. Zowel de SR – de krachtigste ooit gemaakt – als de DSR maken gebruik van de Z-Force 75-10 elektromotor die we kennen van de SR/S en de SR/F. De keuze voor een borstelloze AC-motor met permanente magneet – die gebruikmaakt van een passieve koeling – resulteert in weinig tot geen onderhoud. Het gebruik van een passieve koeling leent zich ook veel beter voor een elektromotor dan een verbrandingsmotor vanwege de lagere bedrijfstemperatuur.

Waanzinnig koppel

Ondanks dat ze gebruik maken van dezelfde krachtbron, zijn er toch nog kleine verschillen op vlak van koppel en vermogen. Standaard hebben beide motoren een piekvermogen van 70 pk, het continu vermogen ligt een stuk lager. Dat is ook logisch gezien ze aan de A2-normen dienen te voldoen. Bij de DSR is dat 44 pk, bij de SR 38 pk. Nu merk je sowieso niet veel van dat verschil in vermogen door het waanzinnige koppel dat beide motoren aanleveren. De DSR produceert standaard 170 Nm, de SR 140 Nm – dat zijn getallen waar zelf de meest recente 1000cc supersports niet bij in de buurt komen. Voor wie dat nog niet genoeg zou zijn, is er altijd de mogelijkheid om de motor om te zetten naar A, ofwel full power.

Premium pakket

Wie in 2024 een nieuwe Zero DSR of SR koopt krijgt de mogelijkheid om het premium pakket te kopen aan 350 euro in plaats van 4500 euro. Dat pakket zorgt enerzijds dat je het volledige vermogen en koppel ter beschikking krijgt – met als gevolg ook een hogere topsnelheid. De SR krijgt dan 64 kW en 166 Nm, bij de DSR loopt het vermogen op tot 60 kW en maar liefst 195 Nm koppel! Anderzijds zorgt deze upgrade ervoor dat cornering ABS en het Motor Stability Control geactiveerd worden via een firmware-update. Wij reden met de A2 versies dus we moesten het zonder deze extra rijhulpen en vermogen doen. Van dat laatste was alleszins weinig te merken.

Rapid Charger

Wat verder nog zo interessant is aan het premiumpakket, is de 6kW Rapid Charger die erbij komt. Deze zorgt dat de accu twee tot drie keer sneller oplaadt. Dat wil concreet zeggen dat je er maar anderhalf uur over zal doen om je accu 95% op te laden, in plaats van 4 uur – de tijd die het normaal in beslag neemt. Dit zorgt ervoor dat er plots heel wat mogelijk is op het vlak van reizen en langere afstanden. Een no-brainer als je het ons vraagt. Zeker als je naar de kostprijs van de afzonderlijke opties kijkt. Zero Motorcycles biedt optioneel ook nog een Charge Tank aan van 12 kW waarmee je nog sneller kan lader, deze is echter niet compatibel met het premiumpakket.

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be