Via onze partner motornieuws.beIn het voetspoor van heel wat andere fabrikanten is ook Triumph op zoek naar een jonger koperspubliek. Daarbij worden de  gloednieuwe Speed 400 en Scrambler 400 X in de strijd geworpen. De eerste ééncilinders van Triumph sinds mensenheugenis en dat maakt ons bijzonder nieuwsgierig.

Mono

De allereerste Triumph uit 1902 was een ééncilinder. Maar sinds John Bloor in 1990 het merk in Hinckley nieuw leven inblies liepen er enkel twee- drie- en viercilinders van de band. Nu komen daar opnieuw ééncilinders bij. Het gonst al meer dan tien jaar van de geruchten over de komst van een Triumph mono. In 2013 al werden er prototypes gespot die gebouwd zouden worden in een nieuwe fabriek van Triumph in India. Maar de bouw van de fabriek liep vertraging op en het ééncilinderproject werd geschrapt. Op de ontwikkelingsafdeling van Triumph in het Engelse Hinckley werd er echter in alle stilte verder gewerkt en met het resultaat mochten we rijden.

Slim gespeeld

Op de eerste foto’s zagen de nieuwe ééncilinders er al goed uit, maar in levende lijve zijn ze nog mooier. Wie had verwacht dat de Speed 400 een zwak afkooksel zou zijn van de Triumph Modern Classic-lijn (Bonneville, Speed 1200, …), krijgt gelukkig ongelijk. De uitstraling en de afwerking staan op het hoge niveau dat we van Triumph gewend zijn. Alles is tot in de puntjes verzorgd en oogt hoogkwalitatief. Dat de machines gebouwd worden bij het Indiase Bajaj zie je dus niet. Triumph deed net als bij de grotere modellen haar best om het blok er zo traditioneel mogelijk te laten uitzien en dat is bijzonder goed gelukt. De ‘fake’ koelribben, de fraai gevormde zijdeksels en de grote gevleugelde bevestigingsmoer van de uitlaat maken de retrolook van het blok compleet. De waterkoeling is haast onzichtbaar. Dat Triumph heel ver ging bij het design van het blok zie je onder meer aan de kettingaandrijving die rechts zit in plaats van gebruikelijk aan de linkerkant van de machine. Alleen zo konden de typische vormen van de oude Triumphblokken het dichtst benaderd worden. Door de opvallend dikke uitlaatbocht zou je ook zweren dat je met een veel zwaarder blok te maken hebt. Diezelfde indruk krijg je wanneer je de eencilinder start. De vierklepper gromt lekker diep en uitnodigend. Hoewel het gehoor ons zwakst ontwikkelde zintuig is, heeft het ook in dit geval een behoorlijke invloed op onze beleving. Slim gespeeld Triumph!

Doelgroep

Het brede stuur en de lage zitpositie van slechts 790 mm geven zelfs bij stilstand veel controle over de machine. Voor (her)opstappersen en wat kleinere mensen zondermeer een plus. We tikken de Speed in z’n één en gaan. Meteen valt op dat de eerste twee van zes versnellingen heel kort zijn en ook dat is goed nieuws voor beginners. Het maakt het vertrek – zeker op hellingen of met duo  – een stukje eenvoudiger. Tel daarbij de uitermate licht te bedienen (bekrachtigde) koppeling en je weet dat Triumph zonder compromissen rekening hield met haar doelgroep. Instelbare rem- en koppelingshendels hadden het feestje compleet gemaakt, maar dat was budgettechnisch allicht een stapje te ver.

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be