Met een volledig nieuw blok en een andere kijk op het concept – dat we al sinds ’98 kennen – maakt Honda volgend jaar een rentree met de Hornet. Het was met meer dan doorsnee nieuwsgierigheid dat onze man afreisde naar Spanje om de 2023 Honda CB750 Hornet te testen.

Papier vs realiteit

Op papier oogt de nieuwe CB750 alvast mooi. 92 pk, 75 Nm en een rijklaar gewicht van 190 kg. Met daarenboven een prijs van 7.799 euro. Dat zijn cijfers die het beste laten verhopen. Er is echter wel vaker een hemelsbreed verschil tussen wat op papier aangekondigd wordt en wat je echt voelt tijdens een testrit. Die nieuwe 755 cc paralleltwin is immers volledig nieuw.  Vòòr de test, konden we ons wel een ruw idee vormen van hoe deze motor zou sturen – het is nu eenmaal een middenklasse naked – maar dat blok was een groot vraagstuk. Eentje waarop we ondertussen het antwoord kennen.  U ook, als u de volgende lijnen leest.

Hart en ziel

Om maar met de deur in huis te vallen: het nieuwe blok is méér dan het hart van de nieuwe Hornet, het is er ook de ziel van. Met andere woorden: er is dus niet enkel vermogen, maar ook karakter. De vrees dat dit blok door zijn hoge vermogen ook piekerige jongen zou zijn, bleek ongegrond. Op de lege bochtige wegen van de Spaanse siërra’s toonde de paralleltwin zich niks minder dan uitmuntend. Sterk onderin en daarna gaat het in één rechte lijn naar de piek van het vermogen. Kracht te koop over de ganse (rechte) lijn dus en dat wil zeggen dat je bijzonder schakkellui kunt rijden.

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be