Via onze partner motornieuws.beEr zijn slechts een handvol motoren die weinig of geen concurrenten hebben. De Honda X-ADV is er één van. Voor 2025 krijgt Honda’s eigenzinnige motor-scooter kruising een grondige update. Honda grijpt zowel in op het uiterlijk, de elektronica als de prestaties. Wij gingen ‘m testen in Sicilië. In één adem gingen we ook na hoe het loopt met de net zo goed vernieuwde Forza 750.

Buitenbeentje

Sinds ie in 2017 gelanceerd werd, is de Honda X-ADV een buitenbeentje. Wie er toch een label wil op plakken, noemt hem de SUV der motorfietsen. Bij gebrek aan betere omschrijvingen, moet dat volstaan.

Het concept van de X-ADV was van bij de lancering 8 jaar geleden, al goed uitgekiend. Een diamant type stalen frame, dat duidelijk verwijst naar een motorfiets. Echter: dan toch weer dat kuipwerk met treeplanken en de haast obligate opbergruimte, om als scooter gelabeld te worden. Gooi daar bovenop dat er off road voetsteunen (optioneel) beschikbaar zijn en dat je via het DCT-systeem ook kunt schakelen, en de verwarring tussen motorfiets en scooter is compleet.

Mix

Houden zo. Want de unieke mix is één van de aantrekkingspunten van de Honda. Maar dat alleen volstaat niet om het te schoppen tot de top-3 van best verkopende Honda’s en een vierde plaats te scoren in de ranking van meest verkochte adventures in 2023. Met de updates die voor 2025 doorgevoerd werden, wil Honda de populariteit van de X-ADV verder garanderen. Wij gingen uitvlooien of die intentie kans op slagen heeft.

Uiterlijk ziet de X-ADV er een wat hipper uit dan zijn voorganger. Dat is vooral te danken aan de nieuwe snoet, waar de LED lichten nu in een behuizing zitten waarin ook de knipperlichten werden ondergebracht. Maar het is vooral al rijdend dat je vaststelt dat de X-ADV een stap voorwaarts heeft gezet. Ook al hebben de rij-modi dezelfde naam, de configuratie ervan werd aangepast, zodat de twin onder alle omstandigheden sterker voor de dag komt. Met een directere respons en een breder gespreid koppel.

Een nieuwe joystick op de linker stuurhelft, laat je toe om vlot door alle menu’s te navigeren. De modi kies je met één knop, deze joystick helpt je ook om de USER modi te finetunen, waarbij je de tractiecontrole kunt uitschakelen en motorrem, vermogen en het DCT-schakelmoment kunt instellen.

Lees het volledige artikel gratis verder op motornieuws.be